Metody

Zabawa z dziećmiZdajemy sobie sprawę, jak istotnym dla kształtowania umiejętności twórczych i społecznych dzieci, jest odpowiedni dobór metody nauczania. Nasz zespół pedagogów stosuje innowacyjne i dostosowane do wieku podejście, gwarantujące optymalny rozwój dziecka. Przede wszystkim jednak staramy się zwracać uwagę na indywidualne potrzeby każdego młodego człowieka i jego aktualne możliwości związane z tempem rozwoju. Wykorzystujemy zabawę, eksperymenty oraz ciekawe projekty edukacyjne, by w pełni angażować dzieci w proces nauki i zachęcić do własnych odkryć. Rozwijanie potencjału każdego dziecka to nasza najważniejsza misja.

Troszcząc się o naszych podopiecznych stosujemy innowacyjne metody wspierające wszechstronny rozwój dziecka:

Okres przedszkolny to czas otwierania się dziecięcych oczu na świat, czas licznych odkryć, czasami zdziwień, a na pewno nowych doświadczeń. To także okres wielkich możliwości, które wymagają odpowiedniej stymulacji i bodźców potrzebnych do uaktywnienia potencjału. W fascynujący świat liczb wprowadza nas „Dziecięca matematyka” prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej. Metoda ta kształtuje pojęcia matematyczne, ćwiczy odporność emocjonalną oraz buduje pozytywny obraz samego siebie, a opiera się na osobistych doświadczeniach każdego dziecka. Wyjaśnianie, omawianie przez dziecko wykonywanych czynności i przewidywanie skutków, sprzyja koncentracji uwagi i pomaga dziecku dostrzec to, co ważne.

Wykorzystywana przez nas Metoda Dobrego Startu oddziałuje na percepcję dziecka poprzez trzy elementy: wzrokowy (znaki, obrazy i wzory graficzne), słuchowy (piosenka, muzyka, akustyka) i motoryczny (ruch zorganizowany w czasie i przestrzeni, odtwarzanie wzorów graficznych zharmonizowanych z rytmem). W ten sposób kształcimy zdolność rozumienia i operowania symbolami abstrakcyjnymi, co ma szczególne znaczenie dla dzieci rozpoczynających naukę szkolną.

Kolejnym preferowanym przez nas sposobem pracy z dziećmi jest Metoda Projektu Badawczego, która prowadzi do zmiany pozycji nauczyciela z osoby przekazującej wiedzę w organizatora działalności dzieci. Zdobywane podczas zajęć nowe umiejętności i doświadczenia, są wykorzystywane potem w trakcie aktywnego działania. Dzięki pracy metodą projektu dzieci stają się odkrywcami, badaczami i z zaangażowaniem wykorzystują zdobytą wiedzę w praktyce. Wyzwala to w nich aktywność, samodzielność, a jednocześnie uczy współpracy, rozwija umiejętności społeczne i przynosi satysfakcję ze wspólne osiągniętego efektu.

Czytanie i pisanie jest kluczem do całej wiedzy naszej cywilizacji. Wcześnie przygotowując dziecko do czytania, odkrywamy przed nim fascynujący świat książek. Stosowana przez naszych nauczycieli Glottodydaktyka to innowacyjna metoda opracowana przez prof. Bronisława Rocławskiego, przygotowująca już bardzo małe dzieci do nauki czytania i pisania. Zakłada ona, że każde dziecko zdobywa kolejne umiejętności systematycznie w swoim czasie i w swoim tempie, zgodnie z własnym psychofizycznym rozwojem, a zadaniem nauczyciela jest takie zróżnicowanie zajęć, by uwzględnić jego indywidualne możliwości.

Wychowywanie przez baśń to bardzo interesująca metoda stymulowania rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym wykorzystująca czytanie, słuchanie, omawianie odpowiednio do wieku dziecka dobranych pozycji literatury.
Praca z baśnią:

punktor rozwija osobowość dziecka poprzez prezentowanie literackich wzorców godnych naśladowania, różnicuje zachowania bohaterów na dobre lub złe, ukazując, które czyny bywają nagradzane, a które karane, i co za tym idzie, kształtuje postawę moralną i powoduje rozwój uczyć;

punktor wzbogaca wiedzę o zjawiskach świata: problemach, trudnościach, niebezpieczeństwach, zagrożeniach, zadaniach, niespodziankach, tajemnicach, konsekwencjach, zasadach, czy zwyczajach i tym samym oswaja z nimi i zmniejsza lęk, gdy realnie wystąpią, uczy odporności na stres;

punktor uczy, jak skutecznie i mądrze pokonywać trudności, prezentuje najrozmaitsze sposoby radzenia sobie z przeciwnościami, kształtuje optymistyczną postawę życiową, ukazując pozytywne rozwiązanie większości trudnych spraw;

punktor poprzez szczęśliwe zakończenie uczy optymizmu i wiary, że dobro zwycięża zło.

W naszym przedszkolu odkrywamy przed dziećmi tajemnice znanych baśni pod okiem doświadczonych psychologów i specjalistów od rozwoju dziecka.

W trakcie zajęć ruchowych stosujemy nowoczesne metody takie jak: Metoda ruchowej ekspresji twórczej Rudolfa von Labana , Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne czy Edukacja przez ruch Doroty Dziamskiej. Jest to zestaw ćwiczeń oraz aktywności ruchowych, które wywodzą się z naturalnych potrzeb dziecka. Metoda Ruchu Rozwijającego jest propagowana na całym świecie jako jeden z ważniejszych czynników rozwoju psychomotorycznego młodszych dzieci. Daje ona sposobność do rozładowania energii poprzez szereg swobodnych i naturalnych zachowań, daje radość, pewność siebie, usprawnia motorykę dziecka, a jednocześnie pozwala dzieciom poznać własne ciało i rozwija świadomość orientacji przestrzennej. Edukacja przez ruch to metoda wykorzystująca naturalny ruch organizmu i polegająca na wykorzystaniu spontanicznej aktywności i radości dzieci w rytm odpowiednio dobranej muzyki.